2605123

Wysoka frekwencja na wystawie „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni”

Wystawę „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” w Zamku Królewskim obejrzało już prawie 11 tysięcy osób, a zainteresowanie ekspozycją nie słabnie. Aby umożliwić odwiedzenie wystawy jak największej liczbie zwiedzających, w czwartki przedłużyliśmy godziny jej otwarcia do godz. 20.00 (ostatnie wejście o godz. 19.00). Ułatwiliśmy także dostęp do przestrzeni ekspozycyjnej – wejście na wystawę znajduje się teraz zaraz naprzeciwko kas biletowych.

„Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” to ekspozycja przygotowana przez Zamek Królewski w Warszawie we współpracy z Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu. Wystawa poświęcona Jerzemu Nowosielskiemu, jednemu z najciekawszych współczesnych malarzy polskich, jest próbą osadzenia jego twórczości w szerszym kontekście sztuki polskiej drugiej połowy XX wieku i zaproszeniem odbiorców do wspólnego aktu widzenia, a tym samym tworzenia.

W twórczości Jerzego Nowosielskiego można odnaleźć zarówno fascynację sztuką bizantyjską, w szczególności metafizyką ikon, jak i sztuką awangardową. Artysta związany z powojenną II Grupą Krakowską i Tadeuszem Kantorem elementy swojego języka plastycznego budował, czerpiąc inspiracje z surrealizmu i abstrakcji, a w figuracji używał zwłaszcza motywu kobiecego ciała.

Wszystkie te sposoby widzenia, odwzorowywania i komentowania świata przewijały się również w pracach innych twórców, którzy jak on doświadczyli traumy II wojny światowej, a także tych urodzonych później. Na wystawie „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” w Zamku Królewskim w Warszawie publiczność spotyka się m.in. z poetyką surrealizmu, niepokojącą erotyką, irracjonalizmem i senną metaforą.

Jednym z punktów odniesienia dla zamkowej wystawy stało się sformułowanie, którym twórczość Nowosielskiego opisał jeden z jego największych apologetów prof. Mieczysław Porębski, wybitny historyk, krytyk i teoretyk sztuki. Rozpięta wedle jego słów  „pomiędzy świętością ikony a cielesnością materii” miała być emanacją realizmu eschatologicznego. Ten esencjonalny i pojemny termin badacz rozszerzył z czasem na twórczość wielu pozostałych członków II Grupy Krakowskiej oraz następne pokolenia artystek i artystów, którzy podobnie jak Nowosielski tworzyli sztukę odpowiadającą na metafizyczny głód człowieka.

Wystawa „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni" jest podzielona na cztery kręgi narracyjne, które można wyodrębnić w twórczości artysty, są to: surrealizm, cielesność, eschatologia oraz abstrakcja. W ramach każdego z nich wybrane obrazy i rysunki Jerzego Nowosielskiego, cytaty z jego wypowiedzi, a także zachowane materiały filmowe stanowią rodzaj istotnego kontekstu czy wręcz klucza interpretacyjnego do zaprezentowanych prac innych wybitnych twórców podejmujących podobne wątki. Wśród nich pojawiają się takie nazwiska jak: Wojciech Fangor, Stefan Gierowski, Władysław Hasior, Maria Jarema, Jadwiga Sawicka, Teresa Pągowska i inni. Powstały z zestawienia prac na wystawie swoisty dialog twórców między sobą, a jednocześnie również z publicznością, czyni tę wystawę wyjątkową.

Kuratorami wystawy są Monika Przypkowska z Zamku Królewskiego w Warszawie i Paweł Witkowski z Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu. Wystawie towarzyszy bogaty program edukacyjny. W ofercie edukacyjno-artystycznej Zamku Królewskiego w Warszawie znalazły się także m.in. spotkania z kuratorami wystawy i wspólne zwiedzanie ekspozycji oraz warsztaty, lekcje dla szkół i zajęcia zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłych, przygotowane w oparciu o twórczość Jerzego Nowosielskiego.

Załączniki do informacji

Kontakt dla mediów

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.